Asunnon kuntotarkastus

Etusivu / Asuntokaupan kuntotarkastukset / Asunnon kuntotarkastus

Asunnon kuntotarkastus

Varmista asunnon kunto ennen kauppoja

Asunnon kuntotarkastus soveltuu sekä kerrostalo-, rivitalo- että paritalohuoneistoihin, joissa tarkastus tehdään suppeampana ilman ulkopuolisten rakenteiden arviointia. Tarkastuksessa käydään läpi märkätilojen lisäksi muun muassa lämmityspatterien ja lämminvesivaraajan asennusten asianmukaisuus, ilmanvaihdon toimivuus merkkisavukynän avulla sekä vikavirtasuojien toiminta.

Asunnon kuntotarkastus

Miksi asunnon kuntotarkastus kannattaa tehdä?

Asunnon kuntotarkastuksen ansiosta saadaan kattava kuva osakehuoneiston kunnosta, mikä edesauttaa sujuvia asuntokauppoja.

Hyvissä ajoin ennen asuntokauppaa tehty kuntotarkastus voi parhaimmassa tapauksessa nopeuttaa kodin myyntiaikaa ja tehdä prosessista läpinäkyvämmän.

Asuinhuoneiston kuntotarkastus antaa luotettavan kuvan huoneiston kunnosta ja voi samalla paljastaa viitteitä koko taloyhtiön rakenteellisista ratkaisuista ja mahdollisista riskeistä. Vaikka taloyhtiö vastaa rakenteista, kulut maksavat lopulta osakkaat – siis asunnon omistajat. Mahdolliset vauriot, kuten kosteustekniset ongelmat, voivat aiheuttaa merkittäviä kustannuksia myös niissä tapauksissa, joissa ongelma ei suoraan koske omaa huoneistoa. Tästä syystä selonottovelvollisuus korostuu erityisesti pienemmissä yhtiöissä.

Milloin asuinhuoneiston kuntotarkastus kannattaa tehdä?

Kuntotarkastuksen voi tehdä joko ennen myyntiin asettamista tai kun kohteelle on löytytynyt potentiaalinen ostaja. Molemmilla vaihtoehdoilla on omat etunsa.

Jos tarkastus tehdään ennen myyntiä, ostajalle voidaan antaa kattavampaa tietoa asunnon kunnosta jo ostopäätöstä harkittaessa. Tämä voi nopeuttaa myyntiprosessia ja lisätä asunnon houkuttelevuutta markkinoilla. Jos tarkastus tehdään ostajaehdokkaan löydyttyä, ostaja voi olla itse mukana tarkastuksessa, jolloin hän voi esittää kysymyksiä ja saada suoraan vastauksia rakennuksen kuntoon liittyvistä asioista. Mikäli ostaja ei ole tarkastuksessa läsnä, suosittelemme ostajan kierroksen tilaamista.

Mitä asunnon kuntotarkastus sisältää?

Asunnon kuntotarkastus soveltuu sekä kerrostalo-, rivitalo- että luhtitaloasuntoihin, joissa tarkastus tehdään omakotitaloa suppeampana ilman ulkopuolisten rakenteiden arviointia. Tarkastuksessa käydään läpi märkätilojen lisäksi myös talotekniikan osa-alueilta asuntoon kohdistuvilta osin.

Lämmitysjärjestelmä

Lämmitysjärjestelmän osalta tarkastetaan esimerkiksi lämmityspattereiden kunto ja asennustapa päällisin puolin sekä mahdollisen vesikiertoisen lämmitysjärjestelmän putkien kunto näkyviltä osin.

Kysyttävää palveluista? Ota yhteyttä silloin kun sinulle parhaiten sopii!

Ota yhteyttä
Background

Varaa aikasi nyt!

Kuntotarkastuksen voi varata suoraan ajanvarauksesta tai olemalla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, sähköpostitse tai whatsappilla.

Palvelemme asiakaspalvelussa 24/7.

Varaa kuntotarkastus

Usein kysyttyjä kysymyksiä

Tarvitaanko asuinhuoneiston tarkastukseen taloyhtön lupa?

Lue lisää+

Taloyhtiöillä on eri toimitatapoja sekä sääntöjä, jonka vuoksi on suositeltavaa varmistaa omalta taloyhtiöltään mahdollisen luvan tarve tarkastukselle. Rakennustietosäätiön KH 90-00393 ohjekortin mukaisesti tilaajan on ilmoitettava taloyhtiölle osakehuoneiston tarkastuksesta.

Kuinka kauan asuinhuoneiston kuntotarkastus kestää?

Lue lisää+

Asuinhuoneiston kuntotarkastus kestää keskimäärin 1-2 tuntia, riippuen kohteen iästä ja tarkastettavien tilojen määrästä.

Onko tarkastajillanne AKK-pätevyys?

Lue lisää+

JEPin suorittamat kuntotarkastukset tehdään aina AKK-pätevän tarkastajan toimesta.

Kuinka kuntotarkastuksen tilaus etenee?

Lue lisää+
  1. Vahvistamme tilaajalle tarkastuksen ajankohdan ja lähetämme linkin esitietolomakkeelle sekä toiminta-ohjeet tarkastukseen.
  2. Lähetämme kohteen tilaajille sopimusehdot allekirjoitettavaksi.
  3. Perehdymme kohteen esitietolomakkeeseen, kohteen teknisiin tietoihin ja korjaushistoriaan.
  4. Asuinhuoneiston kuntotarkastuksen kesto on tyypillisesti 1–2 tuntia kohteen koosta ja vaativuudesta riippuen. Kuntotarkastuksen alussa kokoonnutaan yhdessä käymään lyhyesti kohteen esitietolomake läpi, jonka jälkeen kierretään sisä-ja ulkopuoliset tilat. Tarkastuksen jälkeen tarkastaja käy suullisesti läpi osa-alueittain tarkastushavainnot.
  5. Toimitamme kattavan kirjallisen kuntotarkastusraportin 14 vrk sisällä tarkastuksesta.
  6. Seuraamme asiakastyytyväisyyttä yrityksen sisällä ja lähetämme kuntotarkastuksen tilaajille asiakastyytyväisyysraportin toimituksen jälkeen.
  7. Lähetämme laskun kuntotarkastuksesta tilaajille raportin toimituksen jälkeen, yleensä 14 vrk maksuajalla jos tilaajien kanssa ei ole muuta sovittu.

Tarkastajamme vastaavat mielellään mahdollisiin jatkokysymyksiin raportista sähköpostitse tai puhelimitse.